Od października do końca marca w sokólskim Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym działała drużyna SuperKoderów. W jej skład weszło dziesięciu uczniów z klasy 3-7 oraz 6-7.
W maju 2020 roku, w okresie pandemii, ze zgromadzonych nagrań oraz zdjęć z zajęć związanych z robotyką, programowaniem i kodowaniem koordynatorka „wyprodukowała” film zgodnie z wytycznymi regulaminu rekrutacji. Produkcja trwała około 40 sekund, a pokazał że uczniowie SOSW „trochę ogarniają to programowanie”, a przynajmniej podejmują ku temu próby. Film został nagrodzony przez Fundację Orange, otrzymał on dotację 2500 zł na zakupy m.in. ozobotów, mat do pracy oraz mat podłogowych. Tym samym SOSW jako jedna z 280 placówek w całej Polsce przystąpiła do realizacji przygody z SuperKoderami Fundacji Orange w roku szkolnym 2020/2021.
We wniosku rekrutacyjnym twórcy „postawili na Polskę”, gdyż taka tematyka jest najbliższa uczniom. Jej uniwersalność i przydatność doskonale wpisuje się w podstawę programową. Zajęcia w ramach projektu przyczyniły się do poznawania tego co jest z Polską związane. Przeprowadzono 16 lekcji, które były dostosowane do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Uczestnicy mieli okazję poznawać Polskę. Treści, które poruszane były na zajęciach dotyczyły pracy z mapą, położenia geograficznego, sąsiadów naszego kraju oraz ich flag. Uczniowie przypomnieli sobie symbole narodowe oraz główne rzeki, a także legendy polskie czy dawne stolice.
Na „superkoderskich” zajęciach uczniowie rozwiązywali zadania o różnej trudności i o różnych typach: wykreślanki, szyfrowanki, dyktanda graficzne, kolorowanki według wzoru, wykorzystywali kubeczki i matę do kodowania do układania flag. Legendy polskie poznawali poprzez rysowanie przygód bohaterów. Ciekawym punktem w czasie realizacji ścieżki „Młodzi Patrioci” była praca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów oraz aplikacji. SuperKoderzy zamienili też Ozobota w turystę, który „zwiedzał” zabytki stolic Polski: Warszawy, Krakowa i Gniezna.
W czasie ostatnich zajęć ewaluacyjnych uczniowie rysowali to, co zapamiętali oraz pisali nazwy tych rzeczy w aplikacji Mentimeter tworząc z nich chmurę wyrazową.
„Realizacja przygody na zawsze pozostanie w głowach i sercach uczestników, jako przykład łączący zabawę i zdobywanie wiedzy. Wiedza zdobyta w ten sposób będzie dla nich doskonałym przykładem iż mimo ograniczonej sprawności mogą rozwijać kompetencje przyszłości takie jak programowanie myślenie komputacyjne oraz kreatywność" - czytamy w mailu nadesłanym do redakcji.
opr. (or)
Zdjęcia - SOSW w Sokółce: